söndag 28 februari 2010

Bagarns surdegsbaguetter

Ja. Då kör vi ett test bak av Bagarns surdegsbaguetter. Receptet fick jag här om dagen via Mia och jag publicerar både vad som står där och vad jag gjorde annorlunda.

Om du inte redan har en surdeg så börjar du med det. Det finns råd om hur du gör det här, eller så följer du receptet nedan:

Dag 1

180 g rågmjöl (fint)
3 dl vatten (30° C)

Dag 2
90 g rågmjöl
1,5 dl vatten (30° C)

Dag 3
90 g rågmjöl
1,5 dl vatten (30° C)


Eftersom jag redan har en rågsurdeg matade jag den med 6 dl vatten och 360 g fint rågmjöl.
När surdegen är klar är det dags att blanda degen. Till detta behöver du:

  • 960 g surdeg
  • 140 g sirap
  • 50 g matolja
  • 50 g jäst
  • 820 g vetemjöl
  • 1 msk salt

På tal om detta med salt. Jag kom på att jag brukar skriva i de flesta recept att man ska ha i tre tsk salt. Men det är ju samma sak som en msk. Hehe.. lustigt det där.

Ja ja. Vad gör man sen då?

Jo!



  1. Smula sönder jästen och blanda ner allt förutom mjöl och salt.
  2. Blanda och försök att få jästen att lösa sig och blandas ut jämt så bra som möjligt (det är svårt utan vatten jag vet)
  3. Häll i vetemjöl och blanda i maskin på lägsta hastighet i 7 minuter
  4. Mät upp och häll i salt och blanda på medelsnabb hastigheten i 3 minuter till
  5. Låt degen jäsa i bunken eller i en lätt oljad låda i 60-90 minuter (eller till dubbel storlek)
  6. Väg upp bitar om 300-350 g och vik till rutor med treslag
  7. Låt dem spänna av i 10 minuter och rulla sedan ut till baguetter
  8. Jäs i 30 minuter (eller till dubbel storlek)
  9. Grädda i 10-15 minuter på 225° C.
Detta är ett treslag

Sedan är det bara att njuta av de goda baguetterna.


Man kan göra långa stora...


...eller små korta. De smakar lika bra ändå!

1 kommentar:

  1. Jag ser fram emot ditt dunder bröd :)... Vilken reklam du gör gubben...


    Kärlek från Västkusten!!

    SvaraRadera

Jästboken