onsdag 10 februari 2010

Definition: Tankedeg

Det är några som har frågat mig vad en tankedeg är för något. Det svar jag hittills har kunnat ge var att det inte är ett ord, utan enbart en förklaring till vad som finns i min blogg.

Dock under gårdagens bloggande kom jag helt plötsligt på en sak! Betydelsen av ordet "Tankedegen"!!!

Så utan att hålla er på sträckbänken för länge.
Här lyder då definitionen:

"En tankedeg är ett spån, tanke eller inspiration till ett bröd-, delikatess- eller kakbak. Det kan i undantagsfall även inkludera idéer till en maträtt eller annat kulinariskt verk."


Vad tror ni om det? :) Ganska nöjd om jag får säga det själv.
Förväntar mig definitivt att detta blir årets ord och sätts in i SAOL vid årets slut.

Matteus skriver muffinsrecept och får en tankedeg från en kerub

3 kommentarer:

  1. Jag tänkter mig att en tankedeg också kan vara symbolik för en mental process, du tar in olika nya intryck och tankar, blandar i lite av din tankesurdeg som du ständigt har i huvudet där gamla goda tankar ligger och vilar och sedan arbetar du tankedegen i huvudet en stund och låter sedan det hela jäsa, inte för länge så att degen blir överjäst, utan så där lagom. Sedan formulerar du tanken och vips har du lite matnyttiga idéer.

    SvaraRadera
  2. Haha!
    Ja, det var också en variant. Tänk! Kan ju faktiskt vara att det finns lika många definitioner av en tankedeg som antalet människor på vår jord! Men nu är jag kanske något optemistisk...
    Hemskt fin liknelse i alla fall Simon!

    SvaraRadera
  3. Jag har också tänkte mig tankedegen enligt simons beskrivning. En tanke som processas...


    Det behöver inte vara kopplat till bröd och faktiska degar men i ditt fall är det ju en helt naturlig koppling!

    SvaraRadera

Jästboken