onsdag 17 februari 2010

Italienskt snabblimpa

Jag vet att jag tjatar om att saker och ting ska ta sin tid och att om man låter det ta tid så är det värt mödan. Men omväxling förnöjer och därför kan och ska man göra olika ibland.

Jag berättade att jag tog med mig en deg till några vänner i tisdags och nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av det receptet.

Det blev som sagt var något av ett hastbak där jag bara slängde i det som fanns hemma och improviserade både vilt och fritt. Detta är dessutom ett bröd som inte tar särskilt lång tid. ca två timmar från mjöl till limpa (inklusive resa). Ljust, knaprigt och perfekt som toastbröd.

Så, vad blev det?
Låt oss kalla det italienskt snabblimpa

Detta slängde jag i:
  • 25 g jäst

  • 500 g vatten

  • 2 msk honung

  • 1-2 msk olivolja (hällde liksom bara i)

  • 1 ägg

  • 125 g durumvete

  • 725 g vetemjöl

  • 3 tsk salt

Sedan är det bara att:

  1. Vispa och lös ut jästen i vattnet
  2. Blanda i allt, förutom salt, i maskin på lägsta hastighet i ca 5 minuter
  3. Häll i salt och blanda, på medelsnabb, i 5 minuter till
  4. Häll över degen till en lätt oljad låda
  5. Låt jäsa i ca 1 timma och baka sedan ut den till två limpor.Var försiktig så att inte luften går ut
  6. Låt dem jäsa i 15-30 minuter, slå på ugnen till max
  7. Grädda mitt i ugnen på max värme (275 grader) i 5 minuter
  8. Sänk till 200 grader och grädda i ytterligare 25 minuter
  9. Klart!

Blev det bra då? Kolla in Jenny Wappaduo!

Lägger upp bild senare idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken