lördag 20 februari 2010

Knäckebröd

Ja, då är det dags för knäckebak!

Jag började med att följa Jan Hedhs recept (som egentligen kommer från en bagare på Rosendal i Stockholm). Det är ett recept som jag redan gjort en gång och jag var inte hundra nöjd med resultatet. Så idag hade jag det receptet som mall och gjorde lite förändringar här och där.

Men vi börjar med vad jag har i för något:

Fördegen:
  • 18 g jäst
  • 450 g mjölk (400 + 50)
  • 200 g rågsurdeg
  • 200 g honung
  • 550 g grahammjöl
  • 200 g grovt rågmjöl

Bortgörning:
  • 100 g grovt rågmjöl
  • 200 g vetemjöl
  • 18 g salt


Först gjorde jag för degen. Jäst lös i mjölk, med honung, surdeg, graham- och rågmjöl. Blanda allt till en gröt oh låt jäsa i ca 1 timma. Här hade jag först i 400 g mjölk, men upptäckte senare att det behövdes lite mer (därav 50 g till)

Blir lite klurigt med vätska i en deg när man har bakar med surdeg, eftersom den har olika mycket vatten i sig beroende på hur man blandande den. Tillsätter man mer surdeg måste man räkna bort lite från degspadet. Ibland går det bra, ibland räknar man fel. :)


Efter att den jäst klart hällde jag i resten av mjölsorterna för bortgörningen ("huvuddegen") och blandade i maskin på lägsta hastighet i 7 minuter. Jag hällde i salt och blandade i ytterligare 3 minuter på lite högre tempo. Sedan jäste jag degen i min låda som jag oljat lätt. Nu har den jäst i 45 minuter jag jag tror att jag ska bakat den.

Så nu bryter jag inlägget och kommer med en update senare när jag kommit längre.

Mia hjälper till att hålla degen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken