lördag 20 februari 2010

Då så...

...nu är de utbakade, gräddade och provsmakade.

Detta jag har gjort sedan förra inlägget:
  1. Efter att degen jäst klart (se föregående inlägg) skar jag loss bitar om 135-150 g.
  2. De rullades till bullar och fick vila i 10 minuter.
  3. Därefter kavlade jag ut dem i rågmjöl till runda kakor med en diameter på ca 20 cm (i princip så kavlar man ut så fort sista bullen är färdigrullad).
  4. Sedan naggade jag kakorna och stansade ut ett hål i mitten.
  5. Efter det var det bara in ugnen som vad värmd till 225 grader.
  6. Jag gick efter färg mer än efter tid, då jag kavlade för fullt på sidan av. Men ca 8 minuter klockade jag någon mot slutet.


Nu är knäckebröden klara och det finns lite saker som jag lärt mig under bakets gång:

  • Förvara bullarna på samma plats som du ska kavla. I alla fall inte om man har såpass ont om plats som vi har.
  • Baka inte för länge. Det leder till stenhårt knäckebröd. de ska alltså inte bli lika mörka i färgen som vanligt knäckebröd, utan gyllenbruna.
  • Spara på bitar som skärs av. Blir jätte goda snacks. Jag testade att krydda med kanel och socker på några och timjan och kvarnsalt på några andra (är i ugnen nu).

Ja, då var det klart. Nu ska jag snart börja med nästa bak (japp, det är ju lördag! HURRA! )!
Men först ska jag upp och ta hand om tvätten (japp, det är lördag... hurra?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken