fredag 29 januari 2010

SuccéSås

Jag är mycket för saker som tar lång tid. Bara det blir bra.
Surdegsbröd är ju ett självklart exempel, lång tid men mycket gott!

Här kommer ett recept på en sås som är helt explosivt god!
Verkligen en sådan sås som man får på finrestaurang och undrar hur i hela världen de gjort för att få den såååå god.
Fick receptet av min svägerska E som gjorde såsen till en nyårsmiddag för några år sedan.
Vi har testat den till oxfilé (årets nyår) och till rostbiff. Passar utmärkt!

Det går inte på fem minuter, men det är som sagt var väl värt tiden.


Detta behöver du:
  • 3 st hela vitlökar
  • 2 st gula lökar
  • 1 msk olivolja
  • 1 dl strösocker
  • 1 flaska (75 cl) rött vin
  • 1,5 dl koncentrerad kalvfond
  • 6 dl vatten
  • 2 tsk maizena majsstärkelse
  • 25 g smör
  • 1 krm svartpeppar, nymald

Att det är 3 HELA vitlökar kan låta som mycket men tro mig när jag säger att man inte kommer att lukt sur disktrasa i munnen i en vecka.

Men men, så här gör ni:

  1. Sätt ugnen på 200°
  2. Skala och bryt vitlöken i klyftor och skär löken i klyftor
  3. Lägg all lök i en oljad långpanna. Rosta den mitt i ugnen ca 20 minSmält sockret i en kastrull (minst 2L) och låt det bli gyllenbrunt
  4. Tillsätt lök, rödvin, fond och vatten
  5. Reducera tills runt hälften återstår
  6. Sila av löken och red av med majsstärkelse utrört i lite vatten
  7. Koka upp och vispa ner smöret så blir såsen snyggt glansig
  8. Smaka av med salt och peppar

Efter punkt 6 kan man ställa av såsen i kylen i väntan på att maten är klar och reda den senare. Även när såsen är klar och man ätit upp är det mycket värt att frysa in såsen om det blev mycket över.

Ja, vad säger ni? Något att göra till söndagssteken i helgen?

Idag ska jag baka semlor på surdeg. Rapport och recept kommer snarast!¨

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Vill bara intyga som att det här såsen är att DÖ för! Den är SJUK! Den är SVINIGT GOD!
    JAG M Å S T E LAGA DEN!

    Så tack för receptet, Fess!
    /Tjorv

    SvaraRadera
  2. Vi tänkte också baka semlor på (vete)surdeg men hittar inget bra recept - blev det något bak, och isåfall, hur blev det?? =]

    SvaraRadera

Jästboken