onsdag 20 januari 2010

Pasta

Idag ska jag göra lasagne med lammfärs. Jag googla runt lite efter tips på om jag ska göra något annorlunda än vad jag gör med nötfärs. Lamm är hemskt gott men i värsta fall smakar det för mycket ull (eller "smakar bä" som min mor alltid säger om saken).

Jag hittar i alla fall en rolig sida: www.lasagne.nu
Fatta! En hel sida tillägnad EN maträtt! För himla kul!
Det fanns runt 12 recept på olika lasagne-varianter plus grundrecept på hur man gör béchamalsås.

Hur som helst så fick jag lite inspiration och har precis dragit igång. Tänkte att jag först skulle blogga ner ett recept på pasta.
Pasta är jätte lätt att göra och använda till en massa goda rätter. Man måste inte ha en "pasta maskin" även om det kanske förenklar saken. Jag gör degen i min Kenwood och kavlar sedan för hand. Kan på så vis göra lasagne, tagatelle, ravioli mm som är MYCKET godare än köpt pasta.

Det du behöver är:
  • 2 ägg
  • 2 msk vatten
  • 2 msk olivolja
  • 2 dl (130g) durumvete
  • 2 dl (120 g) vetemjöl
  • 1 tsk salt

Blanda allt ordentligt, 8 minuter i maskin, eller för hand (tills dem blir smidig och något elastisk). Slå in den i plastfolie och låt den vila i kylskåpet i minst 30 minuter.

Sedan är det bara din fantasi och kreativitet som sätter gränserna.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Jag har länge tänk göra egen pasta men det blir aldrig av. Jag kanske ska slå till i helgen :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Det brukar bli så gott!
    Vi har gjort fylld pasta också, med mascarpone, spenat, kanske någon skinka, vitlök och grejer. Gott blir det!

    SvaraRadera
  3. Helt klart!
    Hur lätt som helst att göra. Se dock till att degen inte är för hård och att den får vila ordentligt innan du kavlar. Annars får man ta i som en gnu för att få pastan platt :)

    SvaraRadera
  4. Det var ju lätt som en plätt och blev jättegott! :D

    SvaraRadera
  5. Härligt!
    vad gjorde ni med det?

    SvaraRadera

Jästboken