måndag 11 januari 2010

Enkelt och snabbt, så fram med mjölet!

Nu börjar vi att baka mina vänner!
Tänkte att vi ska börja lite lugnt och kör alltså inte något surdegsbaserat bröd. Inte för att det är svårt, men ni ska i alla fall få tid att hinna kultivera er surdeg.

Detta bröd är det första brödet som Mia och jag bakade. Året är 2007 och varje tisdag tittade vi på MD House till dessa nybakta frallor.

Man hittar receptet på baksidan av Kungsörnens Grahammjölspaket, men jag skriver det här i alla fall med en liten modifikation:


3 dl mjölk
50 g jäst (1 pkt) gärna för söta degar
50 g smör eller margarin (rumstemp)
140 g (1 dl) sirap
1 tsk salt
1 tsk mald pomeransskal
300 g (5 dl) grahamsmjöl
210 g (3 ½ dl) vetemjöl, gärna special


1) Smula ner jäst i en bunke, häll på mjölk och vispa ut det tills jästen löser sig
2) Häll i sirap, pomerans, graham och vetemjöl (och salt om du ska blanda för hand)
3) Blanda kraftigt för hand till degen känns smidig (i alla fall 8 minuter om ni orkar. Tyvärr är detta en ganska stabbig deg så kämpa på!)
4) Om ni blandar för maskin: kör i ca 5 minuter på lägsta effekt, häll sedan i salt och kör ca 3 minuter till på lite högre varv.
5) Låt jästa i 30 minuter i en lätt inoljad bunke/låda med lock eller täckt på någt sätt.
6) Själp ut degen på ett mjölat bakbord och dela av den i 15 delar eller efter behag. Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar som är smorda eller med bakplåtspapper.
7) Sätt på ugnen på max (275 grader).
8) Låt jäsa täckta med en bakduk i ytterligare 30-40 minuter. Gör spänsttestet:

Spänsttestet:
Tryck lagom lätt på bullen/brödet så att det blir ett "fingeravtryck" på den. Om bullen brödet fjädrar tillbaka är fortfarande bullen/brödet spänstig. Annars har den jäst för länge eller så var degen för svag (det kommer att bli ett platt bröd).

9) Pensla eventuellt bröden med vatten och strö över önskad granering (linfrön, solrosfrön, quinoa eller nått gött) och skjuts in i ugnen på näst översta falsen.
10) Efter 5 minuter, sänk värmen till 200 grader. Baka sedan i ca 10 minuter till och bullarna är klara!

Lägg upp bullarna/frallorna på ett galler och låt svalna under en bakduk i 10 minuter innan du skär upp dem (annars korvar sig brödet som fortfarande är lite fuktigt inuti).

Njut av tillsammans med ost och marmelad. :)
Skulle precis slänga upp en bild på ett av dessa bak, men tror ni på mig när jag säger att vi inte har ETT ändå kort på dem?!?!?

Ja ja! Good baking och på återseende!

2 kommentarer:

  1. Du är bara så härlig! Åh vad jag sakar er, och tisdagkvällarna som vi spenderade tillsammans en period. Jag kommer att troget följa din blogg och jag har fler intresserade i familjen som jag har tipsat. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vi saknar er med Carro!
    Är mycket svårare att få brödet att gå åt när det inte droppar in folk spontant som ni gjorde!
    Men men, vi får baka på avstånd! :)

    SvaraRadera

Jästboken