söndag 24 januari 2010

Rågfrallor

Nu ska vi baka rågsurdegsfrallor!
Dessa mumsiga frallorna passar utmärkt med smör, ost och apelsinmarmelad!

Detta ska vi blanda ihop:
  • 550 g surdeg (blandat eller bara råg)
  • 10 g jäst
  • 350 g vatten
  • 200 g sirap (mörk- eller brödsirap)
  • 450 g rågmjöl
  • 500 g vetemjöl
  • 18 g (3 tsk) salt


Mata surdegarna ca 8 timmar innan baket så att du kan ta ut totalt 550 g surdeg. Jag blandade och hade i 400 g rågsur och 150 g vetesur, men det går lika bra att bara köra på den ena eller andra om man bara har en sort (smaksak).


Vispa ut jästen i vattnet och häll sedan ner surdegarna, sirapen, mjölsorterna och saltet.

Blanda i 8 min på lägsta hastighet.

För över degen till en inoljad låda/bunke med lock och låt den jäsa i runt 2 timma (slå gärna ner degen en gång där i mellan).

Häll ut degen på ett lätt mjölat bakbord och dela av den i 12-15 delar (runt 160 g st körde jag). Rulla dem till runda bullar, mjöla dem ordentligt och låt dem vila (spänna av) i runt 10 minuter. Platta till och nagga dem med en nagg eller gaffel. Lått upp dem på en plåt och låt dem jäsa i ca 30 minuter under en bakduk.

Slå på ugnen, ställ den på 275 grader och släng i plåten när ugnen är varm.

Grädda i 5 minuter och sänk sedan värmen till runt 200 o baka i ytterligare 10-20 minuter. Sen är det bara att koka te och mumsa i sig dem!

3 kommentarer:

  1. Amen fan va hungrig ja blev nu da!!! Smarrigt varre

    /Henkan EFA

    SvaraRadera
  2. Joseph, kan du inte göra ett receptarkiv på bloggen där du sparar alla recept du lagt upp? Jag har inte plats i frysen för att baka dessa smarriga frallor nu, men kanske om några veckor?! Så recepten inte bara försvinner, vore ju tråkigare än trist...!

    SvaraRadera
  3. Varsågod!
    På din befallning har jag lagt till en index så att man lättare an hitta mina recept eller vad man nu letar efter!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jästboken