måndag 25 januari 2010

Plommon- och nötmuffins

Förra veckan köpte jag plommon. Åh, det ÄR sååå gott med plommon. Men fatta av min besvikelse när dessa plommon är tjockhudade och sura som räven (?).

Det var ganska många plommon och Mia trodde inte att jag åt något av dem. Konsekvensen av detta blev att jag gjorde en kupp till att äta så många som möjligt. Men oavsett hur många jag än åt, tog plommonen aldrig slut. På torsdag morgon "glömde" jag att ta med mig plommon till jobbet och på fredag lika så.

Mias irritation ökar och på lördag ville hon att vi skulle göra något av dem.
Hon hittade ett recept på Hemmets Journals hemsida och vi lät oss inspireras av den (för övrigt är detta tidningen med bästa korsordsbilagan, EVER).


Så här gjorde vi för att göra 18 smarriga plommon- och hasselnötsmuffins:

  • 100 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1–2 tsk färskmalen kardemumma
  • 6–8 plommon
  • 1 dl hasselnötter (grovt hackade)


Tillvägagångssätt:

  1. Slå på ugnen. 225 °C.
  2. Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
  3. Mal kardemumman och hacka nötterna grovt.
  4. Rör ner smör och mjölk. Blanda mjöl med bakpulver och kardemumma, och rör ner i smeten.
  5. Fördela smeten i formarna och stick i plommonklyftor. Strö över hasselnötterna. Grädda i 12–15 minuter.




Sedan är det bara till att äta och njuta. Tillsammans med en kopp tea, kaffe eller ett glas kallt mjölk!

4 kommentarer:

  1. men vänta nu... plommon OCH nötter? på muffins? det funkar menar du?

    SvaraRadera
  2. Funkar mycket bra. Närmsta liknelsen är väl äppel- eller rabarberkaka med nötter. Fast i muffinsformer.
    Fast det jag gissar att du vill att jag ska skriva är att jag ska ta med dem till jobbet och att du ska få smaka?

    SvaraRadera
  3. Kan bara meddela att muffinsen och bullarna var utsökta, tack Joseph. Ser fram emot surdegs semlor... :)

    SvaraRadera
  4. Tackar för de fina orden! :)
    Alltid bra med försöksråttor...

    Ja, den 16 smäller det. Fettisdagen!

    SvaraRadera

Jästboken