tisdag 16 mars 2010

Frågor & Svar

Förutom era kommenterar så kommer det en del frågor på jobbet och från vänner och så vidare. Jag tänkte att vi skulle ägna detta inlägg till att besvara dessa frågor. Och vem vet, det kanske dyker upp ett recept mitt i det hela?!? :)
Många av läsarna har kanske inte en köksvåg så jag kommer att ange i köksmått en hel del här nedan!

Fråga: Jag har precis fått en surdeg. Vad gör jag nu?
Svar:
Det första du gör om du fått en surdeg av någon är att flytta över den till en passande behållare och mata den. Jag tycker att en två liters glasbruk med snäpplock är bäst, men det gå i princip lika bra med en glasslåda. Det viktiga är att den är tillräckligt rymlig, så att en matad surdeg inte svämmar över, och att den har lock så att inte surdegen torkar ut.
En surdeg är lite som en tamagochi, den dör om den inte får mat. Mat för surdegen är mjöl och vatten. Ska man inte baka med surdegen på en vecka så borde man i alla fall mata den. Det räcker då att ge den runt 60-100 g (1-1½ dl) mjöl och lika mycket vatten.
När man väl ska baka med den så kan det vara bra att hälla ut så att det bara är runt en deciliter kvar i bruken och matar sedan med så mycket som man ska ha till brödet (typiskt är 3-5 dl vetamjöl och nästan lika mycket vatten. Detta ger 400-600 g surdeg)

Fråga: Jag har ingen bakmaskin/köksassistent. Hur gör jag?
Svar: Innan 1900-talet fanns inga degblandare som inte var av kött och blod. Så självklart måste det ju gå att baka ett gott bröd utan en köksassistent. Tyvärr är det också så att de bagarna som blandar en deg för hand har rejäla underarmsmuskler som är vana att knåda och hantera tunga degar så att de blir sega och smidiga. Men men, inget av det hjälper oss hemma bagare utan maskin.
Det man kan göra är att börja med att inte ha i för mycket mjöl. Detta resulterar i en klibbig och kladdig deg och känns äcklig mellan fingrarna. Tål med detta och knåda degen först i bunke och sedan på mjölat bakbord. Lägg till mer mjöl allt eftersom och se till att riva degen mot bordet och vända och sträcka på den. Efter ett tag känns degen mycket lättare att hantera och mindre klibbig. Det är kanske inte lika bra som en maskin eller proffsbagare, men det blir nog bra ändå ska ni se!

Fråga: Kan du skriva ett enkelt recept med surdeg och jäst?
Svar: Klart jag kan! Var så god! (Receptet baseras på rågfrallor. Titta där på bilder och hur man gör med maskin och så...)

Mata först din surdeg! Runt ½ dl rågsurdeg, 4 dl rågmjöl och 3 dl vatten. Blanda ordentligt och låt stå i mellan 6-10 timmar tills den rest sig ordentligt!
Sedan ska huvuddegen blandas ihop.
  • rågsurdegen från ovan (lämna ½ dl kvar för nästa bak)
  • ½ pkt jäst
  • 3½ dl vatten
  • 1½ dl sirap (mörk- eller brödsirap)
  • 8 dl rågmjöl
  • 8 dl vetemjöl
  • 1 msk salt

Vispa ut jästen i vatten och häll sedan ner surdegen, sirapen, rågmjöl, saltet och det mesta av vetemjölet.

Blanda i 8 min för hand som jag förklarade ovan.

För över degen till en inoljad låda/bunke med lock och låt den jäsa i runt 2 timma (slå gärna ner degen en gång där i mellan).

Häll ut degen på ett lätt mjölat bakbord och dela av den i 12-15 delar (runt 160 g st körde jag). Rulla dem till runda bullar, mjöla dem ordentligt och låt dem vila (spänna av) i runt 10 minuter. Platta till och nagga dem med en nagg eller gaffel. Lått upp dem på en plåt och låt dem jäsa i ca 30 minuter under en bakduk.

Slå på ugnen, ställ den på 275 grader och släng i plåten när ugnen är varm.


Grädda i 5 minuter och sänk sedan värmen till runt 200 o baka i ytterligare 10-20 minuter. Sen är det bara att koka te och mumsa i sig dem!

Man kan också göra en limpa av deg om man vill. Degen räcker till två härliga limpor. Det ska jäsa lika länge som frallorna med gräddas i mitten av ugnen i runt 35 minuter.


Om ni har fler frågor är det bara att peppra iväg så ska jag svara så gott jag kan!


Lycka till i köket!

5 kommentarer:

  1. Kan man inte använda degkrokarna på en elvisp om man inte har en degblandare? Om det är en klen visp kanske man kan vänta med att ta i det sista mjölet en stund, tänker jag. Så att den blir lite lösare, men rejält arbetad en stund, och sedan ta i det sista och låta den jobba lite extra, kanske för hand om vispen inte orkar.

    OBS! Det här är bara spekulationer, absolut inget jag har testat hemma! Men.... kanske?

    SvaraRadera
  2. Haha. Jag vill minnas att vi fick en jättefin elvisp i bröllopspresent. Efter att tag upptäckte vi att den hade degkrokar. Efter ett halvårs användning var den slutkörd, den börjar brinna mitt i ett bak.
    Kanske finns det något sätt att använda en sådan lite snällare av vad vi gjorde...

    SvaraRadera
  3. Ja, jag var nog lite väl ivrig och körde kanske lite för hårt med den.
    Men Jenny har helt rätt! Det är ett jätte bre sätt att knåda en deg och få en mer elastisk deg än vad man får för hand. Börja med mindre mjöl och baka in resten senare.
    Många elvispar har ju en effekt på runt 300 W vilket är samma som en kitchen aid maskin. Sen så är de väl skillnad på hur länge plast och metaldelar håller. :)

    Hur som helst! Bra spånat!

    SvaraRadera
  4. Jag har också en fråga... Vissa av dina recept är så mycket deg. Och jag som går mer på utseende och har en kitchen aid, kan inte knåda så mycket deg. Kan man dela recepten på hälften? Eller knåda i två omgångar?

    SvaraRadera
  5. Klart att man kan!
    Allt går!!! :)
    Att halvera ett recept kan dock visa sig lite klurigare än att bara dela allt på två. Men med lite känsla så blir det nog bra!
    Knåda i två omgångar tror jag på! Då får man så mycket BRÖD som man vill. Och då kan man slänga i lite olika saker i de två olika degarna och får lite variation.
    Men var som sagt var vaksam på vätskemängden och resningsmedel. Men jag tror inte att man behöver justera så jätte mycket.
    Nu blev det mycket text, så jag går och lagar mat istället!

    SvaraRadera

Jästboken