lördag 20 mars 2010

Lördagsbröd i ugnen

Lördagen är här och baket är i full gång.
Tror inte att jag kommer att publicera ett fullständigt recept då den är liknande med de flesta bröd jag gör. Men jag avslöja vad som finns i den:

16 g jäst
350 g vatten
550 g vetesurdeg
60 g honung
100 g havrekli
840 g vetemjöl special
22 g salt

Kolla i tidigare inlägg hur självaste baket går till då det är i princip samma förfarande. Man matar surdegen, 8 timmar senare blandar man degen. Man börjar med vatten, jäst och surdeg. Tillsätter senare det som man har lite (t.ex. honung och havrekli) av och ökar där efter (en princip för att få jämnaste möjliga blandresultat). Blandar länge i en hushållsassistent. Tillsätter salt där emellan.
Jäser till dubbelstorlek. Bakar ut. Jäser igen. Snittar. Gräddar på hög värme.

Ja, och på den vägen är det. Kändes det luddigt? Jag ska publicera ett mer ordentligt recept. Men först jag gör ett mer annorlunda och spännande bröd. Så... en annan gång.
Idag får ni hålla till godo med kort på dagens bak.



I ugnen och börjar få färg.

Klara och redo att avnjutas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken