torsdag 11 mars 2010

Dygnsbröd

Att man kan kalljäsa ett bröd har jag skrivit om tidigare.
Här är ett recept på hur man kan tänja lite på gränserna. Ett bröd som jäser i ett helt dygn!

Tyvärr så glömde jag att anteckna hur mycket jag hade i av allt och nu är jag lite osäker på hur mycket jag hade i. Men följ anvisningarna så blir det bra till slut ska ni se!

Värt att tänka på är att eftersom degen jäser i kylskåpet så pass länge så kan det bli olika beroende på hur kallt det är i just ditt kylskåp.

Dag 1


Jag började med att blanda mata min vetesurdeg.
  • 50 g surdeg
  • 320 g vetemjöl
  • 280 g vatten

Den fick stå i ca 6-8 timmar tills den var fullt aktiv och sedan var det dags att blanda bortgörningen på kvällen innan du går och lägger dig.

Till den behöver du:
  • 600 g surdeg
  • 300 g vatten (lite osäker på om det var 200 eller 300, men det går alltid att kompensera med mer eller mindre vetemjöl)
  • 50 g honung
  • 50 g fint rågmjöl
  • 50 g vetegroddar (inget måste, men gott)
  • 700 g vetemjöl special (gärna eko)
  • 1 msk salt

  1. Blanda samman allt länge i maskin tills du får en seg och härlig deg. Typiskt tar detta 8-12 minuter. Är det för torrt häll i vatten, är det för kladdigt häll i mer mjöl. Degen ska arbetas smidig och lite glansig, men inte vara för kladdig.
  2. Häll över degen i en lätt oljad låda, spreja på lite vatten på degen och ställ in den i kylskåpet över natten.

Dag 2

Dag 2 tog ag ut lådan, tryckte ut degen lite och vek ihop den igen. Detta för att pressa undan koldioxid och ättiksyra och få in lite luft. Tillbaka in i kylskåpet och iväg till jobbet.



Väl hemma igen togs degen fram. Den fick jäsa i ca 1 timma till och sedan var det dags att baka ut dem.
Jag blandade lite. Hälften av degen blev kuvertbröd som Mia ska ha med sig till en fest imorgon och hälften blir en limpa för oss här hemma.

Låt dem i alla fall jäsa i minst två timmar till eller tills de blivit dubbelt så stora.
Sedan är det bara att grädda. Beroende på om det är frallor, krans, limpa eller annat så blir det såklart olika tider i ugnen. Jag börjar generellt med 275 grader i 5 minuter på allt. Sedan är det 5 minuter till för frallor och ca 20-40 minuter till för en limpa, beroende på hur knaprig skorpa man vill ha (och hur stor den är såklart).

Annars kan man alltid kontrollera med en ugnstermometer: 94 °C för vitt bröd och 98 °C för mörkt.

Sedan är det klart. Ett dygn av jäsning (eller mer om man räknar surdegens jästid) och mumsigt värre!

Lycka till!


Det spelar ingen roll hur du gör det, bara hur det blir

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken