lördag 3 april 2010

För hand






Hemma på Öckerö och ingen degblandare och ingen surdeg i sikte. Vad gör man då?
JO! Man har med sig surdegspulver och kör för hand!!! :)
Jag vet att det är många som tvivlat i min förmåga eller vilja till att baka bröd för hand, men nöden har ingen lag. Så är det bara.



Surdegspulvret blandade jag ut med vatten och väntade några timmar för den att aktivera. Senare mot kvällen tillsatte jag 250 g mjöl och 250 g vatten. Så allt som allt blev det runt 600 g surdeg.
På morgonen mätte jag upp 600 g vetemjöl (1 liter) och blandade i 1-2 tsk torrjäst (vet inte hur mycket det blev, men typ så). Sedan ska man ha i 200 g (2 dl) 40° C vatten. I med 60 g honung (eller två ordentliga teskedar) och i med all surdeg.
Sedan är det bara att blanda först och knåda, knåda, knåda hur mycket som helst. Jag höll på i mellan 20-30 minuter. Ändå efter allt knådande så var jag inte riktigt nöjd. Blir helt enkelt inte lika bra för hand som med maskin, men det går i alla fall.

Sedan fick den jäsa i först runt 2 timmar där jag slog ner degen två gånger där emellan. Därefter så bakade jag (och Mia) ut den till en fläta och så fick den jäsa i runt 40 minuter.

Nu är den klar och ska väl ätas ikväll på påskmiddagen. Mums!

En miss som upptäcktes nu när det blev klart. I brist på bakplåtspapper (eller rättare sagt för att jag inte hittade det) så använde jag smörgåspapper till brödet. Gör inte det. Limpan fastnade i pappret och nu kämpar jag med en blöt trasa på limpans undersidan för att försöka få loss brödet utan papper.


Slutrestultatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken