fredag 30 april 2010

Kokt grädde

Ja, kokt grädde eller som det heter på italienska "Panna cotta" är en dessert som vi älskar och uppskattar. Jag hade en kollega som älskade att göra basilikapannacotta med kallrökt lax på. När han berättade för mig hur lätt det är att göra så sa han att man har i gelatinblad i. Jag motsatte mig det och tänkte: "I äkta pannacotta måste man ju ha något annat än gelatinblad?!?!".

Sedan dess har detta gått och följt med mig i tankarna. Ibland har jag funderat på om det skulle kunna vara ägg eller möjligtvis att man bara kokar upp grädden så pass mycket att den stelnar av sig själv (typ som kalvdans).

Men så idag när jag tittade på lite recept och kom över ett om pannacotta så tänkte jag: "Nu är det minsann dags att ta reda på vad som SKA vara i RIKTIG pannacotta!!!"

Vad SKA vara i då? Undrar ni!
Gelatinblad! Ja, det är sant! Grädde, socker och gelatinblad (plus smaksättning).
Hur gjorde man då i italien innan gelatinbladet uppfanns?!?!?!?
Jo, tydligen använde man sig av avkoket från fiskben (rikt på kollagen?). Källa: Den allvetande siten wikipedia, så klart. :)

Hur som helst. Nu kan man göra pannacotta utan att ha dåligt samvete för att man "fuskar". För fiskavkok har man ju. Eller?!?

Trevlig valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken