torsdag 13 maj 2010

Bakredskap - del 4

Då har vi kommit till den fjärde och sista delen av köksredskap!

De följande redskapen är verkligen inget man egentligen behöver, men ingiver en känsla av äkthet och professionalitet till ditt kök.

Brödspade/Fjôl

Detta är enligt mig ett måste om man ska baka mycket platt bröd som t.ex. bagebrô eller knäckebröd. Vid de baken har den en mycket praktisk funktion som gör att man inte måste ta ut den varma plåten ur ugnen.
Även när man bakar vanlig bröd så finns det en vits och en effekt av att använda sig av en brödspade.
Nu varnar jag för en mer teoretisk del i brödbaket. Är du inte intresserad hoppa över fljande stycke.

Så här är det: När man i vanliga fall har sin färdigjästa limpa på en plåt och det är dags att grädda den i en varm ugn så går först åt en massa värme till att värma plåten i sig och det är främst brödet ovansida som får värme. När då undersidan av limpan får värme och hela limpan vill expandera så är inte skorpan lika töjbar. Då kommer den antingen att spricka där skorpan är som svagast (ofta längst ner vid plåten) eller inte orka resa sig så mycket som den skulle kunnat. Om man dessutom snittar brödet så finns det en risk att den sjunker fort. Då vill man att den ska in i värmen så fort som möjligt.
Använder man sig av en brödspade så kan man ha plåten i när ugnen är varm. När brödet skjuts in får den värme från alla håll och det säger (som Jan Hedh brukar säga) "PANG!"

Baksten

En baksten som man har i ugnen istället för en plåt funkar enbart om man har en brödspade (går säkert utan, men blir hemskt bökigt). Förutom att den lagrar värmen hemskt bra och ger brödet en vacker yta på botten, så ger den på något sätt även en högra fuktighetsnivå i ugnen under bakning. Det ger en godare skorpa och ett bättre bak.

Jag har en ingen baksten själv så jag skriver bara det som jag hört. Jag återkommer när jag har en och kan recensera.

4 kommentarer:

  1. Haha! Vi pratade ju om det där med baksten i helgen. Och när jag kommer hem, vad ligger då på bordet om inte en pizzasten! :) Måste ju funka lika bra till bröd.. Just nu är det fullt upp med praktiken men jag ska testa den så fort jag har tid :)

    SvaraRadera
  2. Grymt!
    Lika bra till bröd?
    Jo det måste det väl vara! Hur stor är den? Jag föreställer mig att den kanske inte riktigt får plats med två limpor på en sån, men jag kan ha fel.

    Jag begär att du avlägger rapport så FORT du testat!!!

    SvaraRadera
  3. Var hos en församlingsmedlem förra veckan på fika och hon hade fått en "baksten" av sin son. Den hade inte perfekt passform men hade köpts för 50 pix på bauhaus och fungerade utmärkt. Det var alltså en stenplatta som naturligtvis inte är lika fin som den pain de Martin specialbeställt från Gotland, men det övertygade mig i alla fall. Ska införskaffas så fort jag åker till storstaden nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Jeb: Nice!
    Ska verkligen kolla upp närmsta Bauhaus och inföskaffa en sten som SKA prövas! :)
    Mycket bra!

    SvaraRadera

Jästboken