lördag 29 maj 2010

Folkets bröllopstårta nummer 2

Igår var vi på tårtkalas. I mina ögon är detta den perfekta samlingsformen då det ofta ger tillfälle till att få baka en tårta och alltid ger tillfälle till att ÄTA tårta! Bäst av allt så blir det inte så mycket över då man är många som delar den kolesterola bördan.

Vi fick i alla fall baka en tårta till eventet och då gav vi oss på att göra ytterligare en variant av "folkets bröllopstårta". Skillnaden denna gång var att vi gjorde en vanlig tårtbotten och hade i all jordgubbskompott. Dessutom var jag mer försiktig då jag gjorde vitchokladsbavariosen och behövde inte slänga den fjärdedelen som försvann sist.

Tårtbotten är världens lättaste! Vi delande av den i tre lager och använde två till tårtan. Den andra ska till dagens punschrullar (dammsugare). NICE!!!
Men så här gör man en juste tårtbotten:

Du behöver:
  • 3 ägg
  • 3 dl (ca 270 g) socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl kokhett vatten
  • 3 dl (180 g) vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • Margarin och ströbröd
Så här gör du:
  1. Slå på ugnen på 175°C
  2. Smöra och bröa en kakform (gärna springform, men det går utan)
  3. Vispa ägg och socker pösigt
  4. Häll försiktigt i det kokheta vattnet under omrörning
  5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat skål
  6. Blanda försiktigt i mjölblandningen (self rising flour, HAHAHA) i äggsmeten
  7. Ställ in i den nedre falsen av ugnen och grädda i 35 minuter på 175°C
  8. Låt svalna något och stjälp sedan ut den.

Man lär sig så länge man lever och övning ger färdighet. Tyvärr så gjorde jag trots detta ett för tunt lager marsipan till locket så att "innanmätet" syntes lite fööör mycket.
Då man (jag) förväntade mig en kritvit tårta så såg detta mera ut som ett hemskt utslag på en finnig tonåring.

Se och bedöm själva!



Mörk bild, då den står i kylskåpet. Men ändå... hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken