torsdag 5 augusti 2010

One bread to rule them all...



För en vecka sedan fick jag frågan vilket bröd jag skulle ta med mig till en öde ö. Alltså, om jag skulle vara tvungen att välja ett slags bröd som jag skulle skulle äta i resten av mitt liv och inte kunna ha någon annan sort, vilken skulle det vara?

Jag vet inte om jag medvetet inte svarade eller om jag omedvetet undvek att ge ett rakt svar, men hur som helst så kände jag i efterhand att det var en fråga som behövde lite eftertänksamhet, men som ändå behövde ett riktigt svar.

Så nu har jag tänkt, provbakat och bestämt mig. Det blev ett ganska basic surdegsbröd med lite grovt råg, graham och havre.
Jag påstår inte alls att detta är det bröd i världen som är godast, eftersom det beror på humör, säsong och pålägg. Men det är, enligt mig, det bröd som jag troligen inte skulle tröttna på särskilt lätt. Med en härlig syra, segt innankrom och knaprig skorpa är den väl balanserad och klår som sagt var det mest i längden.

Ett kort recept på detta då.
Låt oss kalla det för Härskarbrödet:

  • 25 g jäst
  • 300 g vatten
  • 60 g honung
  • 400 g vetesurdeg
  • 50 g grovt rågmjöl
  • 50 g grahamsmjöl
  • 20 g havregryn
  • 550 g vetemjöl
  • 18 g (3 tsk) salt

  1. Förbered surdegen och låt den mogna i ca 8 h
  2. Blanda allt till en elastisk deg
  3. Jäs i ca 30 minuter
  4. Baka ut till två härliga limpor
  5. Jäs i 15-30 minuter till
  6. Grädda i 35 minuter i mitten av ugnen på 225 °C

One Bread to rule them all,
One Bread of wheat then?
One Bread to break them all
and as a sandwich beat them!


3 kommentarer:

  1. Hahaha... Du är en bröd-nörd!

    SvaraRadera
  2. Och ni är båda uppe och kommenterar lite för tidigt!

    Brödet ser galet gott ut.

    SvaraRadera

Jästboken