torsdag 23 september 2010

Petit Choux - del 1

Japp då var det dags för lite recept igen.

Idag har jag påbörjat ett litet experiment. Ett experiment i förberedelser.
Imorgon ska vi baka petit choux. Men förutom det ska en middag och ett bröd in i ugnen med.
Så! För att hinna med allt tänkte jag att man kanske kunde göra petit choux degen/smeten idag och låta den vila i kylskåp tills imorgon. Frågan är om den håller eller ej. EXPERIMENT! :)

Hur som helst. Vad är då petit choux? Det är ett franskt bakverk som fått sitt namn utav den klassiska form som den oftast bakas ut i. Petit choux betyder litet kålhuvud och typ så ser de u när de är klara. Som tur var smakar det inte någonstans i närheten.

I vanliga fall fyller man detta ihåliga bröd (?) med vaniljkräm och toppar med chokladsås. En variant som är mycket bekant från min barndom är éclair som är just en avlång variant av petit choux.
Man kan även fylla dem med örter, röror och kallskuret och servera som t.ex. förrätt.

Ok. Nog om detta. Hur gör man detta då?
Ja, jag har ju bara kommit halvvägs. Så jag skrivet hur man gör degen/smeten nu och vad man gör med den imorgon.

Du behöver:

  • 2 dl vatten
  • 50 g smör / margarin
  • 1 nya salt
  • 1 msk strösocker
  • 2 dl (120 g) vetemjöl special
  • 3 st ägg


  1. Koka upp vattnet i en kastrull tillsammans med smör, salt och socker tills smöret smält.
  2. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt mjölet.
  3. Rör om kraftigt med en träsked tills du får en jämn och smidig deg som släpper från kastrullen.
  4. Smeta ut degen så att den får svalna något.
  5. Tillsätt ett ägg i taget och blanda till en jämn och glansig smet. Tillsätt inte nästa ägg förrän det föregående ägget är helt inblandad (till detta använde jag hushållsassistenten men det går lika bra med träsked).

Nu har vi kommit till den punkt då jag har ställt degsmeten i kylskåpet. Anledningen till att jag inte kan bestämma mig om det är en deg eller en smet är för att det är ändå ett bröd (eller?) men ändå är det den kletigaste som jag någonsin hanterat (och den mest svårdiskade).

Hur som helst så kommer gräddning och fyllning imorgon.
Tills dess! Ha det!


En bild på det förhoppade (?) resultatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jästboken