måndag 28 juni 2010

Falafel

Det är inte ofta jag bloggar om mat här. Men idag gjorde jag något som var så överaskande gott att jag var tvungen att dela med mig av det till er!

Falafel! För er som inte vet vad det är för något så beskrivs det bäst som en kikärtbiff/bulle (aka. god vegetarisk köttbulle) som ursprungligen kommer som mellanöstern.

Jag har ätit det ett ar gånger förut, men när man äter det på stan är det ofta för torrt och när vi gjort det hemma förut så har det visserligen varit gott, men vi har inte haft en mixer och det har inte varit det samma.
Alltså, mixer, blender eller stavmixer är nästan ett krav för att detta ska blir ultimat.

Vad behövs då?

  • 1 burk / 250 g / 3 dl - kikärtor
  • 1 lök
  • 2 vitlöksklyftor (eller mer efter behag)
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1 msk spiskummin
  • 1 msk mald koriander
  • ½ tsk bakpulver
  • 2 msk maizena
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • ½ tsk sambal oelek

  1. Häll av vattnet från kikärtorna och skölj dem väl.
  2. Mät upp alla ingredienserna i en mixer och blanda till en jämn smet.
  3. Smaka av och kolla om det är något som du tycker saknas.
  4. Forma smeten till bollar eller biffar och panera eventuellt i ströbröd eller i sesamfrön.
  5. Värm upp en panna med olja till medelhög och stek falafelbollar eller -biffar tills de blir mörkgyllenbruna.
  6. Klart! Tar inte mer än 20-30 minuter från start! Snacka om snabbmat. Själklart kan man göra det med kikärtor som inte är på burk (vilket jag tänker göra nästa gång).

Det var allt för idag. Ut och springa nu! :)

1 kommentar:

  1. Testade detta recept idag och det blev jättegott!! Mmmm!!

    SvaraRadera

Jästboken